Zajęcia taneczne ETMA Experimental (online)

- A tak w ogóle to co Ty tańczysz?

Często słyszę to pytanie i tak samo często staram się odpowiedzieć na nie w miarę wyczerpująco.
Co tańczę? Przede wszystkim tańczę. 
Na początku była ekspresja i komunikat i ja wracam do początku. Ale jak ktoś pyta, to najłatwiej jest mi powiedzieć, że experimental. A no bo w sumie eksperymentuję z ruchem czy to szlifując sobie bboyowe footworki, czy to clown walk, czy własne rozwiązania. To co jest dla mnie najważniejsze to to jak bardzo taniec oddaje mój charakter i ile mojego charakteru jestem wstanie wnieść w taniec. 


Prowadzę też zajęcia i też jest to experimental. ETMA Experimental.
Mój własny, autorski program, oparty w głównej mierze o metodę zadaniową.
To co się dzieje na sali, zostaje na sali, na której znajdują się tylko uczestnicy. Nie, nie można posiedzieć, popatrzeć. Czemu tak? A no dlatego, że zajęcia taneczne to proces, a obserwatorzy czy niezaangażowane osoby trzecie mogłyby go zakłócać. Gdy priorytetem zajęć jest czerpanie wiedzy z aktualnego doświadczenia, a nie szlifowania kroku czy sekwencji, takie aspekty są istotne.

Przeważnie swoimi zajęciami nie dzielę się w inny sposób, niż obcowanie wspólnie na sali. Lecz dziś zrobię wyjątek. Wynika on z niesamowitej obserwacji jaką miałem przyjemność poczynić w trakcie zajęć tanecznych, które przeprowadziłem 12 stycznia 2015 roku w Scenie Muzycznej GAK, w Gdańsku. 

Zaczynajmy więc.

Hasło przewodnie:

"Środowisko naturalne, które narzuca styl życia, zajęcia codzienne, praca, wszystko to decyduje o tym, co stanowi źródło tańca danej społeczności"
"Rytmy i kroki Afryki" str. 77


Zadanie. 1

Poniżej znajdziesz cztery krótkie, ale bardzo treściwe charakterystyki. 
Opisują one ruch taneczny plemion afrykańskich, w zależności od ukształtowania terenu jaki dane plemiona zajmują. Po przeczytaniu pierwszej z charakterystyk raz, przeczytaj raz jeszcze. Na spokojnie, powoli. Użyj swojej wyobraźni, by to zobaczyć. Następnie odpal muzykę, coś do czego nie trenujesz na co dzień. Polecam utwory z płyty Dial 'M' For Monkey, producenta Bonobo.
Gdy muzyka zacznie wydobywać się z głośników/słuchawek, wczuj się w nią. 
Zacznij tańczyć. Znając szczegóły przeczytanego fragmentu, postaraj się wykorzystać informacje te, jako wskazówki co do Twojego tańca. Nie! Nie próbuj na siłę zmieniać swojego stylu, by wyglądał on jak afrykański taniec z Twoich wyobrażeń. Tańcz po swojemu, lecz tak jakby Twój taniec teraz zależał od konkretnego ukształtowania terenu, na którym tańczysz. Wyobraźnia jedyna granica.
W tenże sposób przetańcz cały utwór.
Następnie przeczytaj kolejną charakterystykę dwukrotnie. Wybierz inny utwór i powtórz zadanie.
Z trzecią i czwartą tak samo.

A oto cztery fragmenty, na których opiera się całe zadanie. Polecam wydrukować i wykonywać zadanie z dala od komputera ;)


I.
Człowiek w górach maszeruje ostrożnie. Jego krok jest sprężysty. Wzrok podniesiony w górę. Tańce górali są bardzo charakterystyczne, ponieważ dysponując ograniczoną przestrzenią, nie mają wielkiej gamy tańców. Ich tańce są żywe i uważne, tańczy się często w miejscu, na wysokość, często się skacze i podskakuje.

II.
Człowiek pierwotnego lasu żyje z myślistwa i zbieractwa. Jako dobry myśliwy musi stąpać powoli i ostrożnie, nie robiąc hałasu, aby móc zaskoczyć swoją ofiarę. Musi też być jak najmniej widzialny, stać lub leżeć na czatach całymi godzinami. Jego tańce są więc bliskie ziemi, żywe lub powolne, podobnie jak gonitwa za zwierzyną. A ponieważ opanował do perfekcji chodzenie na palcach, by amortyzować ciężar ciała, kiedy strzela z łuku, jego tańce są lekkie, prawie lotne. 

III.
Człowiek nizin to wytrawny rolnik uprawiający połacie pól na płaskiej przestrzeni. Wzrok ma opuszczony ku ziemi, którą karczuje, obsiewa, zbiera plony. Chodzi pewnie, wolno, całą stopą. A ponieważ dysponuje wielką przestrzenią, może nią dysponować do woli. Ludzie nizin mają duży repertuar tańców, często w formie kręgu. Jest tam wiele przemieszczania, biegu i korowodów.

IV.
Człowiek żyjący na wybrzeżu buduje dom na piaszczystym podłożu i często nie zna twardej ziemi gór lub nizin. Chodzenie po piasku wymaga dodatkowego wysiłku. Aby nie zapaść się w piasek, trzeba nauczyć się chodzić całą stopą i stąpać bardzo lekko. Tańce ludzi wybrzeża są mniej zróżnicowane niż ludzi nizin, ale są bardziej precyzyjne, technicznie dopracowane. Tańczy się tam na płaskiej stopie, stawiając jedną po drugiej z determinacją i kontrolowaną siłą. A ponieważ ograniczone są możliwości ruchu nóg, stosuje się w tańcu pracę torsu, ramion, łopatek i głowy. Podobne uwagi dotyczą tańców ludów pustyni.


Zadanie. 2

Jak się tańczyło? 
Każdy z rodzajów terenu jak i sposoby życia na nich, wymuszały na ludziach odpowiedniego dopasowania swojego ciała jak i ruchów tanecznych. 
Ludzie gór cechowali się np. skocznymi, sprężystymi ruchami, tańczeniem w miejscu czy wzrokiem uniesionym w górę w trakcie tańca.
Z kolei ludy nizin tańczyli pewnie i pełną stopą.
Wróć na chwilę do hasła przewodniego tych zajęć:

"Środowisko naturalne, które narzuca styl życia, zajęcia codzienne, praca, wszystko to decyduje o tym, co stanowi źródło tańca danej społeczności"


A teraz, będąc po małej lekturze charakterystyk, oraz próbie skoncentrowania własnego ruchu tanecznego na nich, pomyśl czym charakteryzowałby się ruch ludzi XXI wieku? Nie chodzi o Afrykę teraz. Pomyśl o najbliższym Tobie otoczeniu, o zajęciach codziennych współczesnego człowieka i relacjach pomiędzy ludźmi. 
Postaraj się wypisać te cechy i stworzyć charakterystykę plemienia XXI wieku.



To by było na tyle. 
Program zajęć został opracowany przeze mnie w ramach "ETMA Experimental", lecz czuj się swobodnie, by go wykonywać, bądź posłużyć się nim w celu poprowadzenia własnych zajęć (jeśli takowe prowadzisz). 
Fragment tekstu pochodzi z książki "Rytmy i kroki Afryki", temat "Źródła, symbolika i znaczenie tańca afrykańskiego".

Jeśli wykonałeś powyższe zadania i chciałbyś/chciałabyś podzielić się ze mną swoimi przeżyciami, napisz w komentarzu bądź na zulu_kuki@hotmail.com.
Jeśli temat artykułu Ci się spodobał i chciałbyś/chciałabyś bym częściej dzielił się moimi programami tanecznymi, let me know ;)

Jeśli uważasz, że wpis ten jest w jakiś sposób wartościowy, wesprzyj moje działania i podziel się nim ze znajomymi. Dziękuję!

.zulu kuki



0 komentarze:

Prześlij komentarz